Otse põhisisu juurde

Notre Dame ja kohviistandused

Notre Dame 2018 Aprill


Rikkurid jagavad oma miljonid ja triljonid kunsti- ja ajaloo-objektile, kuid samas me kõik teame, et ookeanides triivivad prügisaared, Aafrikas lapsed nälgivad ja Antarktikast on varsti alles ainult veeloik. Mida teha, et suunata inimesi rohkem annetama oma raha ja aega meie tõelisele tulevikule ja meie planeedile. Kas tõesti peavad sellega tegelema pisiksed tüdrukud Rootsist või aktiivsed inimesed väiksest Eestist kampaaniaga "Teeme ära" / "World Cleanup Day"? Mida see tähendab? See tähendab, et ka nullkulutajatel on siin oma osa. Igast väiksest asjast sünnib midagi suurt ja olulist. Inimesed ütlevad, et "ah mis mina üksi suudan ära teha, kui kõik teised ikka samaviisi jätkavad". Sellise suhtumisega võid tagasi lasteaeda minna, kus lapsed kasutavad lausefraasi: "...aga tema teeb ju ka nii". Jah, kui me kõik sorteerime prügi ja hoiame ning säästame loodust, siis saab öelda, et näed tema alustas ja mis sellest sündis? Mäletan, kui osalesin esimesel "Teeme ära" koristuspäeval koos põhikooli koolikaaslastega. Aasta oli siis 2008 ja ma arvan, et siis ei teadnud veel keegi, et 10 aastat hiljem korraldatakse ülemaailmne koristuspäev. Aga kindlasti unistati sellest.

Sain teada paar nädalat tagasi ringmajanduse vestlusõhtult, kus Reet Aus ütles, et Euroopa targad ja tähtsad ninad said juba viis aastat tagasi kokku, et arutada ringmajandusest ja plastikutootmise vähendamisest, aga siis ei saadud ühele nõule ega leitud seda ühte kindlat väljapääsu ja nii see jäi. Aga see oleks suur edasiminek, kui nad teeksid vähemalt mõne väiksema otsusegi nagu nüüd siis lõpuks tuli otsus, et lõpetatakse plastikjoogikõrte ning ühekordsete joogitopside kasutamine. See tundub nagu oleks mõttetu ja nii väike otsus, aga tegelikult on see ju alles algus palju suuremate ning olulisemate sammude tegemiseks. Järgmiseks ma arvan, et võiks ühtlustada üle Euroopa ühine taaramärk ja kaasata riigid, kus taarakogumispunktid üldse puuduvad. Näiteks minu suureks imestuseks Austrias, aga samas, kus prügisorteerimine tundub toimuvat. Võib-olla sellepärast, et ma elasin sellises korteris, kus sorteeriti või seal on veidi intelligentsemad ja tragimad inimesed, kus viitsitakse prügi viia oma kodutänava alguses paigutatud konteinerisse. Seda sama nägin ka Hispaanias, meil Eestis peab, aga igal majal olema konteiner...hmm kas peab? Taarast veel rääkides - olin jahmunud kui vaatasin "Meie aasta Aafrikas" ja nägin kuidas Keeniaski toimib taarakogumine, seal kogutakse kõiki plastpudeleid ja väiksemat sorti kanistreid, mitte ainult joogipudeleid, Vähemalt videos oli nii näha ja Tuuli nii väitis. Ühe taarapudeli hind on 15senti. Samas prügisorteerimisest ei tea nad midagi, kõik mis on prügi pannakse lihtsalt põlema. Iga poe ees on neil väiksed tuhahunnikud. See on avalik ja täiesti normaalne tegevus.

Sellega seoses tuleb mulle meelde minu eelmise suve reis Hiiumaal. Imeline koht! Metsa sees. Suitsusaun ja väike tiik koos nastikutega. Ööbisime kolm ööd vanas reheelamus. Mida veel elult tahta? Esimesel õhtul istusin lõkke ääres koos oma isa ja selle imelise talu peremehega. Mehed rääkisid maast ja ilmast, kuid üht äkki viskas peremees šašlõki plastkarbi minu silme ees lõkkesse. Ma ei saanud selle koha pealt vait olla ja küsisin, miks ta seda tegi. Üle viiekümne aasta vanune mees, kes pealt näha tark, haritud ning loodust armastav ning hoidev härra hakkas end õigustama, öeldes, et ma olen rumal, kui arvan, et tema mingi väike plastikkarp nüüd õhku saastab. Tegelikul ma arvan, et ta natuke ehmatas ära, et mingi noor plika teda noomib ja hakkas end automaatselt kaitsma. Ta juhtis oma jutu kiirelt tema arvates palju olulisemate teemade juurde, nimelt ütles, et me peaks kohvi joomise hoopis ära lõpetama, sest me kohvijoojad ei kujuta tegelikult ette kui palju kohviubade kasvatamine ja valmistamine maailma reostab ja saastab, ning vihmametsade maha võtmisest ei hakka ta parem rääkimagi. Hiljem sain emalt teada, et Pets on paar korda käinud vihmametsades matkamas ning teinud muid väga pööraseid rännakuid. Iga päevaselt töötab mees börsimaaklerina. Aga õppis kunagi koos minu vanematega agronoomiks. Kokkuvõte- kuna mulle läks see kohviubadekasvandus väga hinge, siis alates sellest olen püüdnud veel intensiivsemalt kohvi joomist vähendada.


Viimased kaks nädalat on kirjutatud erinevaid artikleid Notre Dame katastroofi kohta. Küll positiivsemaid küll negatiivsemaid. Oleneb, mis nurga alt vaadata. Mina kui suur kirikute ja kathedraalide fänn ning külastaja (ainult uudistajana), siis mulle tundus loomulik, et inimesed tahavad ehitust ja rekonstrueerimist rahaliselt toetada. Põles maha. On vaja uut. Täiesti loogiline. Samas ju tundus algusest peale kahtlane, et lasti üldse nii palju, nii kaua põleda. Või kuidas see üldse võimalik on, et see põlema läks? Aga see selleks. Põlema see läks ja ära ta põles, aga mis nüüd saab? Väga paljud keskkonnasõbrad ja minu erakonnaliikmed on selles osas eriti teravad. Mina ütleks, et siin maailmas sünnivad täpselt kõik kõige õigemal ajal. Just nüüd, kus räägitakse, ja palju räägitakse, maailma päästmisest ja looduse reostamisest ja jää sulamisest ja prügimägedest ja loomade surmadest nendel eelmainitud olukorda tõttu, siis just nüüd pidi toimuma Notre Dame katastroof. Kuigi seda on nüüd imelik nimetada katastroofiks, kui enne oled ära vaadanud filmi: "Enne veeuputust" või muu sellelaadse filmi. Ma ühelt poolt mõistan neid rikkaid annetaid, sest kathedraal tuleb korda teha, siin pole küsimustki ja loomulikult kiidetakse neid põlvili, et päästsid maailma. Aga! Aga! Kuidas see kathedraal päästab kliima muutuse (mis muidugi nii-ehk-naa muutub), kes puhastab ookeani või loomade kodud prügist, kes loob siia maailma sellise struktuuri ja tingimused, mis annab meile võimaluse juba enne toidu ostmist planeeti säästa. Keerulised küsimused. Ja mina ei taha pooli valida. Ma tahan, et kathedraal tehakse korda ja samas tahan, et maailmas valitseks kord ja puhtus. Kas te suudate valida?

Burxisööming koos Pallase tudengitega Notre Dame ees


Pole väga ammu ka nullkulu poole sammunud, siin nüüd väga teemasse sobiv samm:

Kuuesteistkümnes samm nullkulu poole:
Ma küll iga päevaselt kasutan hambaseepi, siis ostsin kõrvale hambapasta koos aktiivsöega, mis eemaldab õrnalt plekid emaililt ja taastab hammaste loomuliku valge tooni. Aktiivsöega hambapasta.




Kommentaarid

Populaarsed postitused sellest blogist

Teeme koos puuviljakoti

Mulle kirjutas üks armas Reti, kes nägi selles Delfi videos minu puuviljakotte ja palus, et saadaksin juhendi, kuidas ma neid kotte teen. Ma olen juba neli päeva vaevelnud selle juhendi kirjutamisega, sest see pole üldse nii lihtne, kui ma alguses arvasin. Alguses mõtlesin et teen skeemi ja värki, aga lõpuks viskasin hiire nurka ja otsustasin, et näitan skeemis kuidas alustada aga lõpu peate heegeldama ainult juhendi abiga. Et midagi jääks, ka minu "firma" saladuseks, siis võib juhtuda, et teil ei pruugi juhendiga esimesel korral hästi välja tulla, see tähendab, et peate olema ka ise veidi loovad ja nuputama kuidas selle skeemi ja juhendi abiga kott valmis heegeldada. (Ma lihtsalt ei taha öelda, et ma ei osanud paremat juhendit kirjutada). Ja loomulikult vajadusel võite minu poole isiklikult pöörduda ja abi paluda. Vaja läheb: Heegelniiti ja heegelnõela (mina kasutasin suurust- USA 5 / Eesti 0.5) Kuidas heegeldada endale puuviljakott: Puuviljakoti alustamise skee

Kapselgarderoob ja Marie Kondo

See postitus on inspireeritud ühest kindlast postitusest -  slow.ee . Kui olete huvitatud jätkusuutlikust elustiilist, siis soovitan seda lehekülge jälgida ka  Facebookis . Kõik algas eelmisel talvel - siis kui teadsin, et ma lähen mõne kuu pärast Austriasse. Ma olin veidi paanikas. Ma teadsin, et mul on üks suur kohver, kuhu peab mahtuma 23kilo asju aga mul on suur garderoob. Sealt ma pean valima natuke talveriideid, siis natuke kevaderiideid ja siis sinna otsa ka mõned kergemad suvehilbud. Saate isegi aru, et suvehilbud mahuvad kindlasti, aga kuidas ära otsustada, millised talveriided kaasa tulevad. Otsus oli väga lihtne. Ma pean valima ühe tooni ja kõik asjad lähtuvad sellest, et kõik sobivad kõigega. Mis te arvate, mis tooni ma valisin? Loomulikult must, mis varieerus halliga. Okei olin nõus, et üks kollane ja sinine kampsun võiksid ka olla väikesteks aktsientideks. Ülla-ülla. Pakkimine läkski mõne kuu pärast üpriski sujuvalt ja ilma väga suure paanikata. Aga mis selgus Austria

Tuul ja kliimaärevus

Eile oli siis see päev kui ma võtsin oma salongi juhendajat Priidut kuulda ja tegin koolist poppi. Nimelt ma olen Tallinnas vastu pidanud juba 4 kuud, aga vaikselt tekib kõigest taas tüdimus, kas novembrikuu pimeduse või millegi muu pärast, kes seda teab. Mainisin seda Priidule, et koolist juba vaikselt tüdimus, sest ma olen alates 7 aastasest saadik järjest koolis käinud- see teeb siis 17 aastat- see on suurem osa minu elust. Ja tahaks järjest enam olla lihtsalt üks suur täiskasvanud inimene, kes käib tööl, maksab üüri ja suudab endale ise söögi lauale osta ja ka valmistada. Igatahes Priit soovitas vahest poppi teha ja kool ikkagi ära lõpetada. Ja ma mõtlesin, et kui poppi teen, siis peaks aja kuidagi kasulikult ära kasutama ehk siis milleks mul kunagi väga aega ei jää - blogikirjutamiseks (ja muidugi veel umbes 99 asja, mida peaks võiks oleks armas teha) Aga mitte sellest ei tahtnud ma kirjutada täna. Ma olen märganud, et ma ei näe otseselt vaeva, et elada pakendi- ja plastikuvabal